28 juni 2007

"This is my last contract. It is where I belong" T.H. Maj 2006

Jag har börjat smälta det nu, Thierry Henrys övergång till Barcelona. Alla som håller på Arsenal har ju fruktat för livet efter Henry nästan lika mycket som livet efter Wenger. Det känns dock mer och mer som om det faktiskt kan komma något gott ur detta elände, jag tror att Henry har passerat zenit, kvar finns små pytsar av briljans, en hel del frustration och många skadeuppehåll. Dagen som alla visste skulle komma kom lite tidigare bara. Men visst hade det varit bättre om han stått vid sitt ord.

Thierry Henry kommer nog aldrig att överträffas, inte i Arsenal, inte i Premier League. Har någon gjort en sådan säsong han gjorde 2003-2004? Hans elegans på planen är unik i världshistorien. Den bäste. Någonsin.

Det som är mest svårt för mig att förlåta är att han går till Barcelona, denna hycklande och nationalistiska koloss. Den klubben tror (och hoppas) jag får en tuff säsong, trots magnifik trupp.

Varken Viera eller Cole hade särskilt lyckade säsonger sedan de lämnade Arsenal. Kanske blir det så för Henry också. Jag vill inte ha tillbaka honom, men jag hoppas att ånrgar sitt beslut.

Varje dag. Resten av sitt liv.

Inga kommentarer: