30 juli 2008

Tvillingsjälar

I dagens DN påannonseras dagens sommarpratare, kd:s Göran Hägglund, med en liten notis. Hägglund lyfter fram sina tre stora intressen: böcker, musik och idrott. Det slår mig att det är ganska likt mig, det där. Jag har nog missbedömt Göran Hägglund, jag har alltid trott att hans intressen var att montera ner välfärden, att knacka bögar och att säkerställa patriarkatets fortlevnad.

Tänk vad fel man kan ha! Vi är ju ganska lika!

Undrar vad han lyssnar på? Han har säkert en stor skivsamling och flera hyllmeter med fanzines och musiklitteratur. Och litteraturen ... Jag slår vad om att Thomas Mann är en favorit. Och Borges, noveller och essäer passar väl en upptagen partiledare.

För det kan väl inte vara så att Göran Hägglund är så förutsägbar att han läser deckare och gillar Beatles? Och friidrott? Allsvenskan?

Jag slår på P1 och kollar.

1 kommentar:

Unknown sa...

- läser deckare
- "gillar" Beatles
- Följer Allsvenskan
- Tittar på OS

Det skulle ju kunna vara du. He he.