01 augusti 2007

Bort gå de ...




Det mesta har nog redan sagts och skrivits om Ingmar Bergman vid det här laget. Jag kan dock inte undgå att fascineras av vilken uppmärksamhet hans död ägnas och jag häpnar i viss mån för min egen reaktion: jag tycker att det är fullkomligt i sin ordning. Snart har vi inga jättar kvar att hylla.


SVT borde köra Bergmanfilmer nonstop i en av sina kanaler (t.ex. SVT24) en vecka i sträck. På fredag visar man visserligen Bergmans bästa, Fanny och Alexander, femtimmarsversionen, som inte finns som svensk DVD-utgåva! Jag tror detta vore otänkbart i något annat land.


Det var ett tag sedan Ingmar Bergman stelnade till monument och med tanke på hans ställning i filmhistorien är det konstigt att man inte gjort mer för att göra hans verk tillgängliga i Sverige.


Tänk om britterna tvingades beställa böcker med Shakespeares texter från Sverige.


Strindberg. Bergman. Så ser Sveriges bidrag till världskulturen ut.

Inga kommentarer: