29 augusti 2007

Färjelainen





Jag kommer aldrig att känna mig hemma på en Finlandsfärja. Det är patetiska palats för nästan allt jag tycker illa om.

Samtidigt har jag dåligt samvete för att jag ser ner på detta, som om det vore en normal värld för andra eller en värld jag lämnat. Jag tror dock att det är få som omfamnar hela konceptet, som älskar allt från att dricka öl i en billig sportpub halv tio på förmiddagen till att lyssna på dansband i Seaside Café och stirra ut genom panoramafönstren.

Folk försöker få tiden att gå medan de reser och det vet rederierna att ta betalt för. Men tänk vad mycket skit man skulle slippa om folk läste böcker under sina resor.



Sådär. Nu fick jag dåligt samvete igen. Vill man slippa klassperspektiv ska man stanna hemma. Men jag tycker faktiskt att jag och alla andra förtjänar bättre och jag tar mig rätten att tycka det åt andra.

Cykelloppet i Åbo gick bra trots att de snålade med maten under banan. Jag åt mest torkad frukt under de 24 milen och trodde inte jag skulle klara mig så bra. Vidrig motvind i sex, sju mil och ändå cyklade vi på rekordtid. Det blir fler lopp, men inte Myllyn pyöräliy. Been there, done that.

Det är trevligt i Finland, men deras städer är fulare än våra. Men de kan i alla fall skylla på kriget.


Inga kommentarer: