05 augusti 2008

Gotta have 'em all

Det händer ibland att en låt gör mig galen. Före Internet var det jobbigt, man kunde höra en låt eller se en video på MTV och hade man tur fick man reda på artist och titel och kunde börja leta i skivaffärerna. Ibland kunde detta leda till att man upptäckte en ny artist eller en ny genre, men det vara lika ofta en återvändsgränd, en enda bra låt och resten skit..

En bra melodi kan plåga en länge, man har den i huvudet, nynnar och försöker återskapa det man hört trots att man oftast förvränger tonerna så att när man väl hittar originalet blir det lite antiklimax, det var ju inte lika bra som det man mindes.

För mig handlar det alltmer om enstaka musikstycken, mer eller mindre klassiska melodier som gått mig förbi. Källan är ofta oväntad: ett tv-program, en körkonsert eller som idag – en sommarpratare som spelade The Moon is a Harsh Mistress med Radka Toneff, en fantastisk sång som visade sig finnas i flera versioner. Naturligtvis har Linda Ronstadt sjungit in den och naturligtvis sjunger hon den bäst. Hennes röst är så ren, så klar, så underbar …

Tyvärr så gäller överflödets förbannelse även på detta område. Det tog tio minuter att skaffa sex, sju versioner av låten och jag har spelat den hela kvällen och en viss mättnad börjar infinna sig. Ibland kan det enda som är värre än att inte få det man vill ha vara att få det.

Men det är en fantastisk sång, även om Jimmy Webbs övriga alster är ordinär västkustsmet.

***

Hejdå, Chippen. Jag hoppas att vi aldrig ser dig mer i landslaget trots att Lagerbäck försöker försvara din flytt till Saudiarabien. Det är ingen bra liga och det är ett vidrigt samhällssystem. Du kan sitta där och räkna dina miljoner medan människor stenas till döds på torget. Jag trodde verkligen inte att en fotbollsspelare kunde vara SÅ girig även om de flesta verkar anstränga sig rätt hårt.

Tröttnar du på sharialagarna kan du kanske flytta till Nordkorea, de har lite PR-problem som du kanske vet och du slipper säkert se befolkningens elände.

Ett tips: Jag tror inte saudierna uppskattar badbyxor med hängslen. Tönt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Värst vad du hakade upp dig på de där brallorna!