20 augusti 2008

Om en dum enkät

Om det är någon statlig myndighet som inte bör göra bort sig så är det Forum för levande historia, deras senaste utspel om lärares dåliga kunskaper om Förintelsen stärker varken deras egna aktier eller förtroendet för lärarkåren. Och i sina mörka vrår slipar revisonisterna sina knivar, de älskar nämligen dessa små detaljer.

Jag tror inte att lärarna, i alla fall inte på gymnasiet, är särskilt okunniga om Förintelsen. Jag vågar påstå att jag är väl beläst när det gäller Förintelsen, troligtvis kan jag betydlig mer än medelläraren och jag läser ett par böcker om året i ämnet. Jag har sett några av enkätens detaljfrågor och vet man inte att Gulag inte var ett nazistiskt förintelseläger bör man avskedas omgående men måste man veta vilken grupp romer som nazisterna tyckte sämst om? Blir man en sämre lärare av att inte veta att 1938 var året då judar började massarresteras p.g.a. av sin etniska bakgrund allena?

Och tvärtom; ska man kräva av en historielärare att veta att romer i blandäktenskap ansågs värst eller att året massarresteringarna av judarna är viktigare än Nürnberglagarna 1935 eller Machtübernahme 1933? Blir undervisningen bättre då?

Jag älskar detaljkunskap, men för att förklara och beskriva ett så pass viktigt område som Förintelsen är nog överblicken viktigare än årtals- och sifferexercisen. Skolans uppdrag är förklara vad som hände och varför och bidra till att det aldrig händer igen. Om Forum för levande historia måste ta till skitnödiga knep för att bevisa sitt eget värde blir det än tydligare att historieundervisningen bör skötas av kompetenta lärare, inte av en statlig myndighet.

Om detta rabalder nu bidrar till bättre fortbildning för lärare (man kan inte bara läsa om Förintelsen under grundutbildningen) så är jag den förste att vara tacksam, men jag tror tyvärr inte det blir så, staten vill spara och kommunerna tror att kompetensutveckling är en smittsam sjukdom.

Däremot anar jag att de mer ljusskygga bruna bloggarna jublar över att en av deras fiender skjutit sig ordentligt i foten.

1 kommentar:

Unknown sa...

Och jag som trodde det viktigaste var att vinna i "När då då?"...