17 augusti 2008

Nordjylland rundt!



Nu är Skandinavien avklarat. Fyra länder på tre år och Nordjylland runt var för min del det snabbaste loppet, 25 mil på drygt 8,5 timmar. Det var ett mycket vackert landskap, fina vägar och oklanderlig organisation, i alla stora korsningar stod militärpolis och stoppade biltrafiken.


Jag var länge osäker på om jag skulle finåka och titta på kossorna eller köra hårt men den långvariga klungkörningen drev upp tempot så hårt att jag bestämde mig för att ta lite smärta för att se vad tre års cykling har inneburit för kondisen. Trots att jag fick köra delar av banan ensam i lite motvind har jag aldrig någonsin cyklat så snabbt under så lång tid.


Smärtan går över men äran varar för evigt.


Nu vet jag inte vad målet för nästa säsong ska bli. Europa? Längre lopp? Själland runt på 28 mil lockar men det blir till att cykla när det passar resten av familjen. Mina cykellopp har blivit minisemestrar och det vore bättre om man kunde kombinera cyklandet med resor som passar resten av familjen.


Jag vill rikta ett stort tack till Ålborgs hemvärn som inte skulle kunna försvara minsta bit av Jylland ens mot ett ryskt gruvfyllo, men som ställer upp helhjärat med att serva oss cyklister, dirigera trafiken och bara vara danskt gemytliga i sina XXXL-uniformer. Det er dejlig!




Belöning!

Inga kommentarer: