12 mars 2007

Mansmyter

Att vara föräldraledig ger en tillfälle att fundera på en hel del saker, t.ex. detta med manlighet. I dag är ”moderna” pappor hemma med sina barn och ”moderna” par delar lika på allt hemarbete. Det börjar bli norm i dagens Sverige och det tycker jag är bra, trots att ordet ”norm” allt mer förknippas med en del negativa konnotationer.
Men även om det mesta verkar gå åt rätt håll så är det ju så att det oftast är mammorna som är hemma mest med barnen (jag har ingen aktuell statistik, men jag tror att jag har SCB på min sida i detta fall). Det förs en debatt om att införa individuell föräldraförsäkring som ett sätt att få fler pappor att stanna hemma mer med sina barn.
Jag tycker att allt som görs för att bidra till attt barn får lika mycket pappa som mamma är bra och även om jag inte är främmande för politiska tvångsåtgärder tror jag inte att det är så bra i detta fall. I vår familj kommer nog jag att vara hemma med vår son mest eftersom det är passar oss bäst just nu. Däremot kanske det inte kommer att vara så vid nästa barn. Det vet man aldrig.
Manlighet var det ja, i detta småbarnsliv som man befinner sig i just nu dyker det så klart upp motbilder av mindre trevlig karaktär, t.ex. inom fotbollen som dessutom är min favoritsport. UEFA utreder väl fortfarande bråket vis slutsignalen i matchen Valencia-Inter förra veckan och jag hoppas verkligen att det blir kännbara straff, d.v.s. avstängningar och inte bara böter. I kommentarerna från spelarna hördes snack om att Valenvias David Navarro hade slagit bakifrån och "så gör ingen riktig man". En annan spelare menade att man ska inte slåss, man ska vara en bra förebild "men om man blir attackerad så måste man försvara sig". Underförstått: så gör en riktig man.
Då skäms jag för mitt kön.
Tommy Engstrand kokade i SVT:s soffa i morse när detta bråk kom på tal och jag håller med honom till fullo. Så länge spelarna beter sig på detta sätt kommer fansen att slå sönder både varandra och mindre stadsdelar. Jag råder alla att läsa Stephan Mendel-Enks lysande Med uppenbar känsla för stil som handlar om hur våldet i vårt samhälle hänger ihop med den bild av manlighet som tyvärr formar våra yngre.
"Den dominerande manligheten är en våldsideologi, en livsfarlig logik, en kollektiv sinnessjukdom och en evig tävlan där kvinnor bara är statister.
Den förstör livet för samtliga sina deltagare."
(Mendel-Enk 2004, s.125)

Inga kommentarer: