18 maj 2007

Männer die Frauen hasst


Efter att ha försökt stå emot hypen ger jag upp och läser Stieg Larsson. Och visst, det är ett skickligt hantverk på habil journalistprosa men jag stör mig enormt på all name-dropping. Det är en sak om Andres Lokko gör det men det fungerar illa när äldre män droppar friskt i kriminalromaner. Skriv att någon söker på nätet, skriv inte: "Hon gick in på internetsidan www.google.com". Hallå, Internet är skitgammalt! Det är iBooks hit och PowerBooks dit. Hur mycket betalar Apple förlaget?

Som vanligt är bilmodeller helt ointressanta för författaren. Man kör "en gammal Volvo".

Är detta en ny trend? Reklamfinansierad litteratur. Då vill jag inte längre
vara med.

Kanske borde jag ta min Trek FX7100 till ICA för att handla middag. Bäst att inte glömma min Sony Ericsson K610i i fall någon ringer. Det finns ju en del recept på www.tasteline.se. Mitt VISA-kort kan jag nog lämna hemma, jag tog ut kontanter hos Swedbank igår eftersom plånboken förstörde formen på min Hugo Boss-kostym.

Tro inte att jag överdriver.

1 kommentar:

David Lundström sa...

Namedropping inom kriminalfiktion är väl inte direkt nytt. Jag tänker bara på Guillous barnsliga fascination över att inte bara berätta vilket vapen Hamilton använder, utan också var det är tillverkat, vilken kaliber det har, hur många patroner som ryms i magasinet och vilka specialförband som använder det.