21 september 2008

Luk. 15:11-32



Min gamle vän, som för ett par veckor sedan upphittades på den tidigare brottsplatsen, är nu återbördad till hemmet. Det lilla vidriga kryp som stulit/handhaft min vän har varit ytterst vårdslös så det blev lite pyssel för att bli av med den lilla men dock markanta svedan i hjärttrakten som drabbar alla som får sin egendom besudlad av tjyvar.



Efter att ha slaktat mitt lamm och svept in kvarteret i offerbålets stickande rök tog jag itu med att smörja, putsa och trimma min kära 7100 FX. Den fick ett lite mer street-betonat utseende och den första provturen bekräftade att min gamla Trek har betydligt mer spring i ramen än den nya gubbhojen. Den blir en vinterträningshoj. Jag ska bara skaffa tuffa bar ends till styret.


***
På tal om tjyvar: ett grannhus hade inbrott i natt, tydligen via altandörren när de låg och sov på övervåningen. Det är riktigt otäckt och självklart kommer man att bli mer vaksam.
Det är också otäckt när man märker hur ens egen uppfattning om de personliga fördomarna prövas. Jag tror att alla tänker samma sak och jag hoppas att de skäms lika mycket som jag. Men jag misstänker att jag har fel.

Inga kommentarer: