30 september 2008

Besqab

Som konsument har man i Sverige en förhållandevis stark ställning. Vi har en bra lagstiftning på området, man kan reklamera dåliga produkter och vända sig till konsumentverket och man får problem med ett företag. Dessutom – och detta är inte att förakta – kan man som konsument sätta press på företag genom att helt enkelt börja handla hos konkurrenterna i stället, en liten finess marknadsekonomin faktiskt har. Vill man tjäna pengar måste man värna om sina kunder helt enkelt.

Denna urkapitalistiska princip verkar dock inte gälla alla. Byggföretag verkar ha slängt denna grundregel överbord för länge sedan, tillsammans med skattemoralen. En byggfirma behöver aldrig passa tider, vara serviceinriktade eller be om ursäkt för att man gjort fel.

Antingen är konkurrensen för dålig eller så är konsumenterna helt enkelt för svaga vilket är konstigt eftersom det handlar om så mycket pengar. Det är en sak att vara missnöjd med en beställning från CDON.com, en helt annan sak att köpa hus för ett par miljoner.

När vårt hus byggdes lade byggfirman in fel golv, ett riktigt skitgolv var det. Efter två är har man gått med på att byta ut halva golvytan och ersätta resten med struntsumma. Hade inte förening legat på som iglar hade ingenting hänt.

Har man visat förståelse för vårt missnöje? Nej.

Har man beklagat ”misstaget”? Nej.

Kommer jag någonsin att rekommendera någon att ha något som helst samröre med Besqab?

Aldrig någonsin.

2 kommentarer:

kusin sa...

Hej!

Ville bara säga att jag tycker att det var så roligt att träffa er alla på Pitholm, trots att det inte blev så lång stund. Dessutom blev vi helt "såld" på E, vilken superhärlig kille ni har.

Ha det så gott i höstmörkret!

Kramar kusin med familj

Anonym sa...

Att lägga in ett fanér golv istället för det parkettgolv som enligt entreprenaden skulle ha varit är att lura sina kunder.

Då Besqab inte vill byta ut samtliga golv anser jag att den ersättning som erbjudits är i lägsta laget och inte i proportion med den kostnad som kommer att drabba mig som ”golvägare” inom en snar framtid. Jag kommer att behöva byta ut golvet inom ett par år, pga dess låga kvalitet, och då får jag stå för hela kostnaden själv.

Besqab har gjort ett mycket märkligt ställningstagande i denna felaktiga entreprenad då de inte vill ersätta kostnaden för mig som kund och konsument. Det är i grunden Besqab som gjort fel och de borde då ta ansvar för sitt ”misstag” fullt ut. Detta i enlighet med gällande lagar och avtal.

Jag anser att hela hanteringen av detta felaktiga golv är ett riktigt dåligt exempel på hur ett företag i expansion behandlar sina kunder. En djupdykning för förtroendevärdet hos detta företag

Jag kan förstå att Besqab som företag ser på detta som en chans att spara i projektekonomin. Men tänk då också på att en framtida expansion av företaget är starkt beroende av kundens förtroende och företagets renommé.

Jag kan definitivt inte rekommendera Besqab som entreprenör för framtida kunder.

/UsakMyra