22 september 2008

Vöre vale, vöre vale ...

Det finns många orsaker att oroas över den friskolepolitik som förs i Uppsala. Jag vill att skolan ska förbättras och jag tycker att kommunen ska ha press på sig men jag tycker inte att skolor ska drivas i vinstintresse av stora koncerner som sväljer allt mer och försämrar konkurrensen. Jag tycker inte heller att gratis dator och centralt läge ska locka elever i stället för utbildade lärare och bra utbildning.

Men det absolut värsta med de tusentals friskoleplatser som alliansen beviljar i en kommun med sjunkande elevunderlag är att vilka tomtar som helst får driva skola. Doctrinagymnasiet är en följetong av trassel och ägare som har skatteskulder och bråkar med allt och alla. Som vanligt är det eleverna som hamnar i kläm.

Principer och ideologi får gå före allt annat, t.ex. rätten till en bra utbildning och valuta för skattepengarna. Jag har aldrig längtat så mycket efter ett valår.

Inga kommentarer: