21 februari 2008

The Bokrea is a Hoax


Snart är bokrean här igen, på många sätt en av årets höjdpunkter för oss som gillar böcker och läsning. Jag har dock de senaste åren blivit allt mer irriterad på bluffmakeriet: böckerna är inte särskilt billiga, urvalet är rätt så begränsat och ofta ska storsäljarna krängas ett varv till i förhatliga kartonnageupplagor. Har man inte läst Stieg Larsson vid det har laget ska man nog krypa ner under sin sten igen och stanna där ett decennium till.

Förrra året blev jag smått galen när jag skulle köpa Sverker Sörlins idéhistoria i två band och fann den indragen i väntan på bokrean. Jag fick inte köpa den till ordinarie pris utan var tvungen att vänta!

Prisnivån i årets bokrea verkar ligga ungefär som på nätbokhandlarna, som dessutom säljer nya böcker. Bokrean är viktig som ett jippo men sluta flagga falskt: sänk priserna rakt av på hela sortimentet eller rensa lagren på gamla upplagor, men sluta lura kunderna. Varför ska man betala 159 kr för en bok som redan finns i pocket?

För mig blir det som vanligt - skumma av utbudet och vänta till det blir rea på rean.

Haha! Vem är det som är lurad nu!




Inga kommentarer: