25 februari 2008

Plötsligt händer det

I november 2006 började min kamp, min strävan efter att få dricka gott kaffe hemma. Jag har investerat i hårdvara - espressomaskin och kvarn, mjölkannor och tamper - och provat en mängd olika kaffesorter. Det har inte varit lätt och jag har ofta tvivlat på både maskin och kvarn och delvis på min egen förmåga, även om kaffemakande inte är kvantfysik precis.

Problemet har varit att kaffet blivit för tunt, vattnet har runnit igenom för snabbt. Det har blivit gott med mjölk i men jag har aldrig varit riktigt nöjd, pricken över i har fattats. Det har varit som att ha en Gibson SG men bara en 25w förstärkare ( hm, vänta nu ...).

Riktigt kaffe ska vara svart.

I dag satte jag allt på ett kort: jag drog ner kvarnen på tvåan (av 40 steg) och tänkte att nu mal jag bönasen tillbaka till stenåldern, nu är det sluttjafsat. Jag tampade som vanligt och drog i väg en dubbel - och änglakörer spelte!

I det närmaste perfekt kaffe. En mörk crema, karaktäristiskt för de vedugnrostade bönorna och en lååååång eftersmak som aldrig ville lämna gommen. Jag förnam något som mest kan liknas vid en nikotinkick: lätt yrsel, hjärtat rusade och det pirrade i tandköttet. Lovely.

Nu ska jag bara få till mjölkskummandet.

***

Wayne's Coffee i Forumgallerian kan inte göra cappucino och serverar allt kaffe i pappmuggar och till omhemula priser. Det finns en orsak till att man bör förvärma kopparna för att få det bästa kaffet. Bortsett från miljöaspekten så kan man lika gärna slicka kaffet från gatan som att dricka det ur en pappmugg.

Bojkott!

4 kommentarer:

Anonym sa...

grattis!

Wayenes har för övrigt det äckligaste bryggkaffet jag smakat och då har jag till och med druckit kokkaffe.

Unknown sa...

Kokkaffe är ju grymt! Men G kanske hade otur och fick sumpen?

David Lundström sa...

Så länge man får sila det genom muntobak spelar det ingen större roll varifrån kaffet kommer. Om du bara börjar om med att snusa kommer allt kaffe smaka gott. Din espressomaskin är nog värd ett par stockar.

Johannes Lundström sa...

Tobak sabbar smaklökarna.