25 juni 2008

Die Mannschaft


I dagens DN bekänner den sympatiske krönikören Johan Esk att hans hjärtas lag är Tyskland och jag tycker det är skönt att äntligen få lite eldunderstöd. För det är verkligen ensamt att stödja Tyskland i fotboll. Det är okej att gilla tyska bilar men att heja på tyskarna i fotboll är nästan suspekt. Det dröjde fram till senaste VM innan tyskarna själva fick vara riktigt stolta över sitt lag.

Tyskland har varit enormt framgångsrikt i stora mästerskap trots att den inhemska ligan inte kan konkurrera med de tre stora, förutom när det gäller publiksnitt. Tillsammans med utskällda Italien får Tyskland alltid finna sig i att bli utönskade ur turneringar. Det sägs att Tyskland är tråkiga och maskinmässiga och att italienarna bara bryr sig om frisyren och att raka benen.

Jag vet inte om det handlar om det evinnerliga Tipsextra-syndromet som gör att allt som inte luktar brittisk lervälling och hellre-än-bra-inställning är dåligt eller om det handlar om kriget. Någonting gör svensken i gemen fientlig mot landets största handelspartner när det handlar om fotboll.

Jag tror att det handlar om okunskap, såklart. Om man inte är så insatt i fotboll utan bara följer EM och VM tycker man i regel illa om Tyskland och Italien men gillar Brasilien och det obligatoriska skrällaget (Sydkorea, Senegal, Australien och Ryssland). Själv håller jag aldrig på brassarna men undrar ibland hur vansinnigt bra de hade varit utan sin korrupta fotbollsledning.

Tyskland hade en svacka i början av 2000-talet men har kommit igen, förutom Ballack har de ingen superstjärna men de har alltid ett starkt kollektiv som till skillnad från många andra landslag kan skärpa till sig när det verkligen gäller. Det verkar som om alla deras spelare höjer sig ett snäpp i landslaget. Jag tror att både Sverige har en hel del att lära av Tyskland för att inte tala om England som trots allt ståhej aldrig har varit ens i närheten av att vinna någonting på över 40 år, det räcker inte med att skylla på straffläggning. Både svensk press och Fotbollförbundet har ju en fotbollsanglofili som aldrig verkar mattas, där behövs en inkvisition som slår ner på allt från 4-4-2 till långa uppspel. Tyvärr måste nog både Lagerbäck och Lagrell gå om man ska lyckas vrida blicken mot kontinenten.

Jag hoppas på Tyskland-Spanien i finalen, men eftersom jag gillar Spanien också så jag vill inte tippa resultatet.

Jag tror det blir en fantastisk match.

1 kommentar:

Unknown sa...

Säger de inte "die Nationalmannschaft"? Och svackan var väl snarare i slutet av 90-talet (VM-final 2002). Jag tippar 2-2 efter full tid, 3-3 efter förlängning, sedan missar Da Silva en straff och Schweinsteiger sätter den avgörande, och det blir tyskfest i Wien.