02 juni 2008

Om Spielbergs bästa


Steven Spielberg har genom åren jobbat ganska hårt med att dölja hur duktig filmskapare han egentligen är. Likt en Tom Jones eller en Rod Stewart öder han stort yrkeskunnande på en massa dravel. Det händer dock att han bränner till ibland; ingen annan hade kunnat göra inledningen till Saving Private Ryan så fasansfullt effektiv. Å andra sidan skulle få ha kunnat sabba ett Kubrickmanus så kapitalt som han gjorde med AI. Spielberg behöver nog bli personlig istället för att tillfredställa studiobossarna för att kunna vara riktigt bra.

När jag ser Schindler's List igen efter drygt tio år är det inte bara Spielbergs hantverksskicklighet som är uppenbar, det är en riktigt bra film. Fotot är fantastiskt och trots viss övertydlighet är det en av de bättre skildringarna av Förintelsen (man behöver inte göra alla tyskar till fullblodsadister, det är nog hemskt som det är). När jag såg filmen i gymnasiet tyckte jag att scenen där den tyske officeren försöker avrätta en fånge och pistolen klickar gång på gång på gång var den värsta. Det är den fortfarande.
Men trots det tårdrypande slutet då Oskar Schindler tar farväl av sina arbetare och bryter ihop när han inser att han kunde ha räddat fler så är det epilogen som tar tag i mig mest och rör mig till tårar. En efter en kommer de, Schindlers judar, i sällskap med skådepelarna som gör dem i filmen och lägger stenar på Schindlers grav. Enligt judisk tradition är det ett tecken på respekt att lämna en sten på en besökt grav.

Jag tycker att det är så oerhört starkt när dessa gamla darrande händer täcker graven med stenar. De är ganska få, men tack vare Schindlers insats lever deras 6000 ättlingar vidare. Mitt i allt vanvettigt mördande gjorde en mans insatser så mycket, en man som inte var något vidare moraliskt föredöme på andra områden. Denna sista scen säger så mycket mer om Schindler och hans insats än tusen timmar Liam Neeson i svartvitt.

Sedan kan den riktigt kritiske tolka in en hel del i det faktum att slutscenen är inspelad i Israel och att uttåget ur fångenskapen i Tjeckoslovakien övergår till att Schindlers judar vandrar i friheten i Israel, i hemlandet. Å andra sidan kan man se den som den enda logiska konsekvensen

Inga kommentarer: