07 november 2007

Blixtvisit i Helsingborg

Jag kanske är känslig när det gäller språk, men detta tyckte jag var ett konstigt namn på en badanläggning. Skåne har sina egenheter, i fortsättningen ska jag spana efter Matrestaurangen och Hårfrisyrfrisören. Har jag riktigt tur hittar jag nog en bilfordonsautomobilhandlare.


På tal om bilar: inget väcker bilromantikern i mig som bilkörning i mörker genom städer med suggestiv musik i stereon. Jag älskar att susa genom Jönköping längs E4:an utan ett enda trafikljus i sikte.


Men jag blir galen på alla långtradare, i måndags var de hur många som helst, bl.a. en est som tyckte det var en bra idé att köra utan bakljus. Straffbeskatta alla tunga fordon samt husvagnar, de spelar ju ingen roll hur många etanolbilar svenska folket köper om det ska fraktas finska skinnmöbler på långtradare kors och tvärs genom Sverige.


Jag ska i alla fall börja handla mer närproducerat.


3 kommentarer:

David Lundström sa...

Det borde finnas en statlig myndighet som reglerar namnen på såväl privata som offentliga inrättningar. Jag har funderat i snart tio år på varför den uppsaliensiska videobutikskedjan Unik heter som den gör. Vad i helvete har ordet "unik" med videouthyrning att göra?

Unknown sa...

Dina analogier är inte riktigt klockrena. Borde bli "Restaurangmåltiden", "Frisörklippet" och "Bilhandlarbilköpet".

Johannes Lundström sa...

"Badet" är både aktiviteten och själva anläggningen om man ser det som en förkortning av "badhuset". Då korrelerar "badet" med "restaurangen" eller "frisören (frisörsalongen)"